vrijdag 10 januari 2014

Waarom geen TV?

Ik ben dol op TV kijken. Series, films, documentaires, nieuws, ik kijk het iedere dag. De meeste series en films download ik vanaf het internet en kijk ik wanneer het mij uitkomt. Het hele idee dat ik op een bepaalde tijd voor de TV moet zitten om een leuke film of serie te kunnen zien is aan mij niet besteed. Daarom heb ik sinds kort ook een Netflix abonnement genomen, maar dat kost natuurlijk wel weer € 8,- extra.

Dan blijven documentaires en nieuws over. Dat is tegenwoordig ook geen probleem, die kun je gewoon op Uitzendinggemist en RTL-XL bekijken. Op je laptop, tablet of smart-tv. Waarom heb ik dan een TV abonnement bij UPC? Met alleen een internet abonnement kan ik alles wat ik nu ook doe, en ben ik (hopelijk) goedkoper uit.

Dat valt dus tegen. Bij UPC ben je verplicht om een TV abonnement af te nemen bij een kabelinternet verbinding. Bij de meeste glasvezelproviders is het al niet veel anders. Sommige adverteren met internet-only abonnementen waar je gratis iptv bij krijgt, maar die zijn op de vingers van één hand te tellen (tele2). Alle bedrijven bieden zogenaamde triple-pay pakketten aan met TV, internet en telefonie voor ongeveer dezelfde prijs als waarvoor de kabelboeren hun pakketten aanbieden. Het lijkt wel afgesproken...

De enige optie lijkt ADSL te zijn, maar dit is voor mij geen serieuze kandidaat. Ik wil niet weer terug naar een vaste telefoonlijn van KPN, en de uploadsnelheid van ADSL is ook te laag voor mijn behoefte. Het zou mooi zijn als er een glasvezelaanbieder was die dit kan aanbieden, maar sinds de hele glasvezelmarkt is overgenomen door KPN lijkt dit niet langer een optie. Of wel?

Vandaag vond ik de website van Fiber.nl (voorheen Fype). Een glasvezelaanbieder die voor net geen € 40,- een 30Mb/s internet-only abonnement aanbiedt. Dat scheelt ongeveer € 8,- op de kosten die UPC berekent voor mijn 25Mb/s lijntje en dat dekt mooi de kosten van mijn Netflix abonnement.

Ik heb zojuist bij Fiber.nl een abonnement genomen en ik ga op deze site mijn ervaringen met mijn TV-loze leven bijhouden. Ik zou het op prijs stellen als anderen die TV-loos door het leven gaan hun ervaringen hier achterlaten. Er zijn vast veel meer mensen die, net als ik, niet meer willen betalen voor een dienst die ze (vrijwel) niet gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten